Dieta dla paznokci

Zima to czas, kiedy nietrudno o niedobory żywieniowe. Jest to okres, w którym mamy okrojone możliwości kompozycji posiłków, brakuje sezonowych warzyw i owoców. Braki w codziennym jadłospisie w pierwszej kolejności ujawniają się w postaci słabej  kondycji włosów, skóry i paznokci. Jak temu zaradzić? W jaki sposób zadbać o paznokcie od środka? Magda Olech radzi.

Co polecić klientce, która skarży się na łamliwe i słabe paznokcie? Przede wszystkim by uważniej przyjrzała się swojej codziennej diecie. 

Na stan wytworów naskórka wpływa wiele czynników, jednym z ważniejszych jest sposób odżywiania się. Kompozycja produktów w codziennym jadłospisie powinna pokrywać całe zapotrzebowanie organizmu na składniki pokarmowe, jednak w praktyce popełniamy wiele błędów żywieniowych, które bezpośrednio przekładają się na stan włosów i paznokci.

Oto listę związków, które należy wprowadzić do codziennego menu:

Aminokwasy siarkowe (metionina, cysteina)

Pełnią rolę budulcową i regeneracyjną. Ich źródłem są: mięsa i przetwory mięsne, produkty mleczne, ryby, jaja, strączki, produkty zbożowe

Witaminy z grupy B 

Odpowiadają za prawidłowe funkcjonowanie skóry i jej wytworów. Stymulują wzrost paznokci. Ich niedobór powoduje zniekształcenia w obrębie płytki paznokciowej, paznokcie stają się podatne na złamania i pęknięcia. Źródła: produkty zwierzęce –  mleko i przetwory mleczne, podroby, jaja, ryby, małże; produkty roślinne – ciemny chleb, kasza jęczmienna i gryczana, płatki owsiane, fasola, groch, soja, kapusta, brukselka, brokuły, szpinak, cebula, czosnek, migdały, orzechy, a także drożdże.

Witamina E 

Wzmacnia naczynia krwionośne, poprawia mikrokrążenie, co ma bezpośredni wpływ na stan płytki paznokci, ma działanie antyoksydacyjne. Stosowana w nadmiarze może doprowadzić do żółknięcia paznokci. Źródła: mięso, nabiał, ryby, jaja, mleko i jego przetwory, kasze, płatki owsiane, ryż, kiełki pszenicy, oleje roślinne, orzechy.

Witamina C

Ma działanie antybakteryjne, zapobiega stanom zapalnym, łagodzi te, które już powstały w obrębie płytki paznokci. Zwiększa przyswajalność żelaza, ma działanie ochronne na witaminę E, przez co także pośrednio wpływa na stan wytworów naskórka. Źródła: owoce dzikiej róży, rokitnik, natka pietruszki, czerwona papryka, brokuł, brukselka, truskawki, kiwi, porzeczki, pomarańcze.

Cynk, krzem, magnez

Mają działanie między innymi wzmacniające skórę, włosy i paznokcie. Przyspieszają wzrost płytki. Źródła cynku: mięso, podroby, rośliny strączkowe, kasza gryczana, produkty zbożowe z pełnego przemiału, sery podpuszczkowe, orzechy. Źródła krzemu: pieczywo razowe, otręby, płatki owsiane, skórki warzyw i owoców, szczypior, czosnek, mleczko pszczele, skrzyp polny, pokrzywa.

Krzem ma znaczący wpływ na stan skóry, włosów i paznokci. Wspomaga leczenie stanów zapalnych skóry, przyspiesza regenerację naskórka i bierze udział w syntezie kolagenu i elastyny. Jest polecany także w chorobach zwyrodnieniowych stawów i krzywicy. Ilość krzemu w organizmie maleje wraz z wiekiem.

Żelazo

Przeciwdziała rozwarstwianiu się płytki oraz nadmiernej łamliwości paznokci. Źródła: czerwone mięso, podroby, nasiona roślin strączkowych, natka pietruszki, jaja, produkty zbożowe.

Wapń

Jego niedobór objawia się między innymi kruchością i łamliwością paznokci, a także białymi plamkami pojawiającymi się na ich płytce. Źródła: mleko i jego przetwory, sardynki, kapusta włoska, jarmuż, natka pietruszki, szczypiorek, suche nasiona roślin strączkowych, suszone figi, morele oraz orzechy, głównie migdały i orzechy laskowe, nasiona słonecznika, maku oraz sezamu, płatki owsiane, otręby pszenne oraz wody wysokozmineralizowane.

 

Produkty, których należy unikać:

cukier,

białe pieczywo,

śmieciowe jedzenie,

mocna kawa i herbata,

alkohol.

 

Magda Olech |  Dietetyk z zawodu i zamiłowania, absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, Wyższej Szkoły Zarządzania i Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej. Prowadzi poradnię dietetyczną La Sante

www.dieta.gda.pl 

BEAUTY FORUM Nailpro W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.. Więcej informacji Zamknij