Okiełznać reklamacje

Z tego artykułu dowiesz się:

• Co wpływa na jakość obsługi klienta?

• Jak przeprowadzić rozmowę, gdy mamy do czynienia z reklamacją?

• Jak wykonać pomocną dokumentację?

 

 

Reklamacja to stresująca sytuacja zarówno dla usługodawcy, jak i dla klienta, jednak właściwe procedury, pozwolą Ci rozwiązać problem i zyskać zaufanie klientów.

 

 

Czy znasz historię Jakuba?

Jakub znalazł błąd na stronie RTV EURO AGD -, gdzie każdy sprzęt można było kupić za 1 zł – zakupił tablet i postanowił go oddać zwracając uwagę firmie na ten błąd

Sklep podziękował i wynagrodził klienta jedynie w postaci niewielkiego rabatu – sklep nie zrozumiał skali problemu.

Klient postanowił nagłośnić sprawę, dopiero po tym działaniu, sklep postanowił jako zadośćuczynienie podarować sprzęt za darmo oraz zaproponował współpracę.

Możecie to obejrzeć tutaj.

Dlatego – warto potraktować każde zgłoszenie bardzo poważnie i działać według procedury.

 

Co wpływa na jakość obsługi klienta w przypadku reklamacji?

  • Szybkość reakcji na problem lub zapytanie.
  • Jakość udzielonej pomocy lub odpowiedzi.
  • Dobry kontakt z osobą udzielającą pomocy lub odpowiedzi.
  • Rekompensata, zadośćuczynienie lub nagroda dla klienta

 

Jak się zachować, kiedy klient zażąda zadośćuczynienia od nas za niewłaściwie wykonaną usługę?

Propozycja jakiejkolwiek wypłaty w celu złagodzenia zaistniałej sytuacji – powoduje, że bierzemy na siebie odpowiedzialność za roszczenie.

Jeśli chcemy wypłacić jakąś kwotę, mimo, że uważamy, iż nie doszło do popełnienia błędu – należy skonsultować z prawnikiem propozycję ugody, aby złożyć odpowiednie zapisy, które będą wskazywały, że żądana kwota wyczerpuje wszystkie roszczenia związane z tym zabiegiem.

 

W TYM CZASIE PROPONUJĘ ZASTOSOWAĆ PODSTAWOWE ZAPISY ORAZ DZIAŁANIA:

v Ustalenia, które pojawią się podczas rozmowy z Klientem dot. reklamacji danego produktu/usługi powinny zostać zapisane w odpowiednim dokumencie i podpisane przez obie strony!

v Na dokumencie powinien znajdować się dokładny opis zdarzenia!

v Do dokumentu należy dołączyć wszelkiego rodzaju inne dokumenty związane   z tą sprawą (np. zdjęcie „przed” i „po”)

v Dokłada data!

v Dokument ten powinien być przygotowany w  dwóch egzemplarza dla każdej ze stron!

 

Podsumowanie CUSTOMER SERVICE:

1.     Podziękuj i doceń Klienta, za to że przyszedł do Ciebie z reklamacją.

2.     Poznaj stanowisko drugiej osoby - wyjaśnij daną sytuację z klientem.

3.     Postępuj zgodnie z procedurami dot. reklamacji, które posiadasz w organizacji.

4.     Przeproś za powstałą sytuację (pod warunkiem, że jesteś pewien, iż wina leży po Twojej stronie).

5.     Okaż zrozumienie dla emocji Klienta – poinformuj go o dalszych krokach działania.

6.     Zdiagnozuj ogniska problemu.

7.     Zdefiniuj odpowiednią strategię oraz procedury obsługi reklamacji – „tworzymy lepszą wersję siebie”.

8.     Weź odpowiedzialności i ponieś konsekwencje - tak jak w życiu.

9.     Napraw błąd oraz zrekompensuj Klientowi jego straty ( bez wypłat pieniężnych ) .

10.  Upewnij się czy klient jest zadowolony z załatwienia sprawy po złożeniu reklamacji.

11.  Nie urywaj kontakt z Klientem. Pamiętaj, że zależy Ci na pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji, które jest korzystne dla dwóch stron.

12.  Wyciągnij wnioski – zorganizuj zebranie z zespołem, zróbcie analizę sytuacji oraz wyciągnijcie wnioski. W razie potrzeby zmodyfikuj procedury organizacji.

13.  Customer service – wykonaj narzędzie podnoszenia jakości obsługi Klienta.

14.  Traktuj obiekcje Klienta jako wezwanie do rozmowy, do lepszego poznania Klienta oraz do możliwości podwyższenia jakości swoich usług!

 

PAMIĘTAJ:

Stwórz procedurę obsługi klienta, procedurę reklamacji, pamiętaj, żeby zawsze podczas każdego zabiegu wypełniać kartę klienta – ponieważ stan zdrowia naszych klientów się zmienia, co jest w tym ważne: „ świadoma zgoda na wykonanie zabiegu” – data, godzina i podpis klienta – obowiązkowo. Dołącz dokumentację zdjęciową „przed i po” również z informacją „data, godzina, najlepiej podpis” Sporządź notatkę w swoim systemie CRM, czego dotyczyła wizyta, jakie użyłaś kosmetyki, na jakich parametrach pracowałaś i wszystkie pozostałe ustalenia z klientem.

 

 

Justyna Bielenda | Trener Biznesu od blisko 20 lat, certyfikowany Coach ICF, Trener Structogram Polska. Pierwsze doświadczenie zdobyła w branży HR oraz sprzedaży B2B. Współpracowała z korporacjami na terenie Polski.

www.salonsukces.pl

BEAUTY FORUM Nailpro W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.. Więcej informacji Zamknij