Sezon urlopowy

iStock_cdwheatley

Wakacje tuż tuż

Wielkimi krokami zbliża się lato. Sezon urlopowy sprawia, że miasta opustoszeją, co może wpłynąć na liczbę klientów. Jednocześnie pracownicy będą chcieli udać się na zasłużony odpoczynek. Co zrobić, by zyskać, a nie stracić? Przyda się dobre planowanie, dbanie o relacje w zespole i, oczywiście, unikanie błędów.

Wiele salonów decyduje się na modyfikację oferty przed tzw. sezonem ogórkowym. 

Mogą ty być propozycje nowych zabiegów lub koncentracja na najczęściej zamawianych w tym okresie usługach. Warto zwrócić uwagę, aby propozycja, którą określamy jako „nową”, nie była powieleniem dotychczasowej oferty z dopiskiem „wakacyjne”, „letnie” albo „urlopowe” ‒ istotą jest stworzenie rzeczywiście nowej jakości.

Liczy się pomysł

W zależności od lokalizacji salonu, potencjału pracowników, rodzaju wyposażenia itp. można skoncentrować się na różnych rodzajach klientów. Warto wybrać główną grupę docelową i do niej kierować działania marketingowe i informacyjne. Jeżeli decyzją menedżera salon chce się skupić na obsłudze par planujących ślub, (w sezonie wakacyjnym jest ich więcej) – stworzenie oferty i kolportaż ulotek będzie już tylko formalnością (w ofercie oczywiście proponujemy usługi łączone, np. dla panny młodej i jej mamy, a informacje o niej mogą dotrzeć np. do domów weselnych i hoteli). Jeżeli salon nastawi się np. na turystykę kosmetyczną, bo jest umiejscowiony w okolicy przyciągającej wczasowiczów, niech oferta obejmie zarówno planowane wczasy upiększające, jak i przypadkowe wizyty urlopowiczów, których skóra jest wysuszona słońcem. Oczywiście wcześniej na stronie internetowej powinna pojawić się informacja o ofercie. Jeżeli nie dysponujecie zapleczem hotelowym, może warto pomyśleć o współpracy z jakimś miłym hotelikiem lub gospodarstwem agroturystycznym w okolicy. Czasem informacjo o bliskości salonu i jego fantastycznej ofercie oraz np. zaproponowanie transportu do salonu, wystarczy, żeby w dni pochmurne i nudne klientki decydowały się na skorzystanie z uczty dla ciała i zmysłów w Waszym salonie. 

Warto pamiętać, że urlop sprzyjają sytuacji, w której klient chętniej wydaje pieniądze na to, na co „normalnie” w ciągu roku sobie nie pozwala – wykorzystanie tej tendencji jest naprawdę proste, jeśli wiesz, gdzie szukać potencjalnych chętnych.

Planowanie, planowanie…

Zbliżający się wielkimi krokami exodus klientów może być zmniejszony stworzeniem dobrego planu marketingowego. Wszystko jednak runie, kiedy nie zgramy go z planami urlopowymi pracowników. Co z tego, że zaproponujesz wczasowiczom fajny manikiur, kiedy Twoja najlepsza manikiurzystka właśnie wyjedzie na dwutygodniowy urlop? 

Menedżerowie najchętniej w ogóle nie dawaliby urlopów, ale to poważny błąd. Regenerowanie sił, czas spędzony z bliskimi i solidny odpoczynek to rzeczy, które naprawdę pomagają w zmniejszeniu stresu, co przekłada się bezpośrednio np. na dobre relacje z klientami. Nie sposób zastąpić wakacyjnego wypoczynku czymś innym. Doskonale, jeśli pracownik udaje się na urlop w miłej atmosferze, a nie w strachu przed mniejszą premią czy groźbą zwolnienia po powrocie. Plan urlopowy powinien być sporządzony odpowiednio wcześniej w taki sposób, aby zapewnić ciągłość funkcjonowania salonu.

URLOP PRACOWNIKÓW

Jakich błędów unikać? 

- Niedotrzymywanie słowa – jeżeli pracownik ma zaplanowany urlop, a Ty, np. ze względu na chorobę kogoś z personelu, odwołujesz zgodę ostatniej chwili, narażasz się na poważne konflikty w zespole. Jak tego uniknąć? Nie obiecuj tego, czego nie będziesz mógł/mogła dotrzymać, a jeśli zdarzy się coś naprawdę nieprzewidzianego, przeproś i spróbuj negocjować z pracownikiem.

- Zastraszanie – zdarza się, że pracodawcy sugerują (czasem nie wprost), że osoby, które będą korzystały z prawa do urlopu mogą otrzymywać niższą pensję lub być zagrożone zwolnieniem. Taka sytuacja nie jest dobra dla nikogo. Nawet jeżeli pracownik zdecyduje się nie jechać na wypoczynek, jego postawa będzie pełna goryczy, w sytuacji takich napięć znacznie zmniejsza się kreatywność, klientki będą wyczuwały zmianę, a ich komfort korzystania z usług salonu może się zmniejszyć. Pracując z menedżerami często spotykam się z postawą wygórowanych oczekiwań. Jak sobie z tym poradzić? Pracować nad rozwijaniem postawy akceptacji i zrozumienia oraz perspektywy długofalowej (przez najbliższe dwa tygodnie w salonie będzie trudniej bez kilku pracowników, ale za to przez kolejne tygodnie w roku będziesz miał/miała zmotywowany, dobrze nastawiony zespół).

Irena Mydlarz

Coach, psycholog, trener z certyfikatem Trenera Biznesu i Doradcy Personalnego oraz Praktyka i Mistrza NLP, doradca w rozwoju organizacji. Prowadzi szkolenia i wykłady z zakresu sprzedaży, obsługi klienta, motywacji, komunikacji, zarządzania i marketingu.

BEAUTY FORUM Nailpro W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.. Więcej informacji Zamknij