Rekrutacja – jak zrobić to z głową?

Z tego artykułu dowiesz się:

• Jak przygotować się do procesu rekrutacji?

• Jak określić profil idealnego kandydata?

• Co musi znaleźć się w ogłoszeniu o pracę?

 

 

 

 

Rekrutacja to jeden z ważniejszych etapów w każdej firmie. Dobrze przeprowadzona pozwoli Ci zatrudnić odpowiednie osoby do zespołu. W swojej 26 letniej karierze zawodowej przeprowadziłam wiele takich procesów i podzielę się z Tobą kilkoma radami, które pozwolą Ci spojrzeć na rekrutację nieco inaczej.

Przed przystąpieniem do procesu rekrutacji każdy pracodawca powinien się odpowiednio przygotować i zadać sobie kilka istotnych pytań. Jedno z pierwszych to: Jakie są moje zasady? Co jest dla mnie ważne? Przykładowo jeśli ja jestem prawdomówna, lojalna, mówię to co myślę wprost, wszystkie problemy załatwiam od razu a szklanka jest dla mnie zawsze do połowy pełna to nie wyobrażam sobie pracy z osobami, które tego nie akceptują i mają inne zdanie. Warto przed rozpoczęciem rekrutacji spisać kodeks honorowy swojej firmy, czyli jasno określić wszystkie zasady w niej panujące. Dzięki temu podczas rozmów kwalifikacyjnych potencjalni pracownicy będą mogli się z nim zapoznać. Pozwoli to również na wyeliminowanie osób, które go nie zaakceptują już w pierwszym etapie rekrutacji.

Jeśli odpowiesz sobie na powyższe pytania to powstanie profil kandydata, którego poszukujesz do Twojego zespołu. Zapisz jakie ta osoba powinna mieć kompetencje, jak powinna się zachowywać, jakie relacje powinna mieć z innymi współpracownikami. Czy stawiasz na kompetencje twarde (specjalista w swojej dziedzinie) czy kompetencje miękkie (rozmowa i kontakt z drugim człowiekiem).

Warto ustalić kogo dokładnie poszukujesz i jak sprawdzisz umiejętności tej osoby. Pamiętaj, że na rozmowie kwalifikacyjnej większość osób zgodzi się na wszystkie Twoje warunki. Spisz i dołącz do umowy te zasady, które wspólnie ustalacie na początku współpracy. Będziesz mogła nie tylko do nich wrócić ale również coś zmodyfikować.

 

Ostatnim ale wcale nie mniej ważnym elementem procesu rekrutacji jest ogłoszenie o pracę. Przeglądając popularne portale z ogłoszeniami zauważyłam, że wiele ogłoszeń jest do siebie bardzo podobnych. Zapewne niektóre z nich zostały stworzone na zasadzie kopiuj->wklej a przecież nie o to w tym wszystkim chodzi. Poświęć na napisanie dobrego ogłoszenia trochę czasu a zobaczysz jakie efekty to przyniesie. Jeżeli zależy Ci na pracowniku z fajną osobowością, wartościami, pracowitym, sumiennym, komunikatywnym to ogłoszenie o pracę również musi być ciekawe.

Zatrudniając nową osobę warto wypisać zakres zadań, za które będzie odpowiedzialny i miejsce w strukturze firmy. Podaj kwalifikacje jakich oczekujesz, określ wykształcenie, praktykę, doświadczenie. Czy wymagasz dodatkowych umiejętności, jakie są warunki zatrudnienia w Twojej firmie, czy jest możliwość awansu. W ogłoszeniu warto też zamieścić opis firmy i sposób aplikacji. Pamiętaj też o klauzuli o ochronie danych osobowych.

 

Jestem trenerem Structogramu i uważam, że warto poznać zagadnienie biostruktury człowieka. To w dużym stopniu ułatwia dobór ludzi do zespołu. W ogłoszeniu możesz zamieścić takie sformułowania, na które na pewno zwróci uwagę poszukiwana osoba. Poniżej znajdziesz przykłady cech i kompetencji, które możesz zamieścić w ogłoszeniu:

Zielony mózg: Czy lubisz pracować z ludźmi? Praca w zespole Cię kręci? Lubisz pracę w obsłudze klienta? Lubisz pomagać innym ludziom? Jesteś empatyczny i z każdym znajdziesz wspólny język?

Czerwony mózg: Sytuacje stresowe powodują jeszcze większą chęć działania? Lubisz zmieniające się środowisko pracy? Jesteś dyspozycyjny? Chętnie przejmujesz dowodzenie? Lubisz samodzielnie podejmować decyzję? Lubisz rywalizację? Jesteś aktywny i dynamiczny?

Niebieski mózg: Lubisz udoskonalać istniejące rozwiązania? Masz skłonności do perfekcji? Lubisz powściągliwość? Praca samodzielna to Twoje marzenie? Lubisz planować strategię? Lubisz rzeczy niestandardowe? Kochasz tabelki i wykresy? Decyzje podejmujesz po przemyśleniu za i przeciw?

 

Jeśli masz już ogłoszenie pozostaje znaleźć odpowiedni portal gdzie je dodasz. Warto też dodać taką informację w mediach społecznościowych. Musisz zdecydować, gdzie może być osoba, której szukasz i właśnie tam dodać swoje ogłoszenie. Z własnego doświadczenia mogę Ci podpowiedzieć, że konieczne będzie znalezienie sposobu na rozpatrywanie CV. Jeśli otrzymasz 20 CV to na pewno będziesz w stanie je przeczytać i zastanowić się kogo wybierzesz. Wyobraź sobie sytuację, że nagle otrzymujesz 100, 200 lub 500 aplikacji. Co wtedy? Określ kryteria rozpatrywania zgłoszeń. Jest na to kilka sposobów.

Wiele firm zaczyna od zdjęcia. Możesz odrzucić oferty bez zdjęcia lub ze zdjęciem ale mało odpowiednim, np. zdjęciem z wakacji. Pamiętaj, że osoba, która jest na fotografii będzie Cię reprezentować. Sprawdź CV pod kątem błędów ortograficznych. Jeśli takie będą się w nim znajdować to z dużą pewnością dana osoba będzie je dalej popełniać. Ja patrzę też na adres emailowy bo jeśli ktoś podaje mi adres sandrusia77@buziaczek.pl to zawsze zastanawiam się czy to na pewno osoba, z którą chcę pracować. Nie oceniam ludzi po adresie emailowym ale trzymam się swoich kryteriów, które sama określiłam jeszcze przed dodaniem ogłoszenia.

 

Po wybraniu CV czas na kolejny etap. Stwórz listę pytań, które zadasz kandydatom. Możesz zadać pytania typowo zawodowe, np. jak poradzi sobie z trudnym klientem, czy zostanie po godzinach aby przyjąć klientkę, czy akceptuje pracę w soboty. Warto zadać kilka pytań merytorycznych i typowo zawodowych. Ale fajnie sprawdzają się też luźne pytania, które dużo mówią o człowieku: co jest dla niego ważne w miejscu pracy? co będzie robił na emeryturze czy gdzie widzi się za 10 lat?

Koniecznie zadbaj o dobrą atmosferę i komfort Twój oraz Twoich kandydatów. Trzymam kciuki za Twój proces rekrutacji!

 

Małgorzata Ekert | kobieta ambitna i utalentowana, która wytrwałą pracą osiągnęła popularność oraz wysoką pozycję na polskim rynku kosmetycznym. Zbudowała firmę, której dynamiczny rozwój widać we wszystkich obszarach działalności. Swoją koncepcję prowadzenia marki oparła na fundamencie wiedzy, fachowości oraz na swoich wrodzonych umiejętnościach biznesowych.

 

 

 

BEAUTY FORUM Nailpro W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w sposób dostosowany do Państwa indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących przechowywania i uzyskiwania dostępu do cookies przy pomocy ustawień przeglądarki lub urządzenia końcowego, z których Państwo korzystacie.. Więcej informacji Zamknij